Jag accepterar att kakor lagras på min dator

Läs mer

Framtida stöd för bemanningsoptimering i Marinen. Kartläggning av dagens bemanningsarbete och framtagning av koncept för bemanningsoptimeringsstöd.

Framtida stöd för bemanningsoptimering i Marinen. Kartläggning av dagens bemanningsarbete och framtagning av koncept för bemanningsoptimeringsstöd. Beställ tryckt exemplar Lägg i kundvagnen Ladda ned som PDF
Författare: Follin Per, Persson Peter
Ort: Linköping
Sidor: 59
Utgivningsår: 2005
Publiceringsdatum: 2005-01-01
Rapportnummer: (FOI-R--1550--SE)
Nyckelord bemannings-optimering, bemannings-reduktion, bemanningsoptimeringsstöd, beslutsstöd, besättning, crew-opimization, crew-reduction, crew-optimization tools, decision support, manning
Sammanfattning Projektet syftar till att utreda hur arbetet med bemanningsoptimering av ytstridsfartyg inom Marinen kan stödjas, samt kartlägga vilka faktorer som spelar in i detta bemanningsarbete. I projektet ges även ett förslag på hur ett framtida stöd för bemanningsoptimering kan se ut. Detta koncept för bemanningsstöd är att se som ett verktyg för att visualisera och förmedla idéer kring området bemanningsoptimering. Projektet kan ses som en fortsättning på FOI-studien Bemanningsreduktion YS-Ny som genomfördes under 2004. Kartläggningen av dagens bemanningsarbete visar på en relativt låg flexibilitet i bemanningssituationen. Bemanning sker ej specifikt inför uppdrag eller övning utan på längre sikt. Med gällande lagar och förordningar samt de uppgifter och plattformar som är ålagda Marinen finns i dagsläget inte någon större möjlighet till bemannings-optimering. Med den ständiga teknikförbättring som sker inom Försvarsmakten gällande utbildning, samband, sensorer och underrättelse bör bemanningsoptimering vara möjligt på nästa generations fartyg. Med mer exakt information och underrättelse kan ansvarig chef noggrannare planera uppdrag och besättning. Ökad flexibilitet i bemanningsarbetet kräver dock förändringar i såväl lagar och förordningar som plattformar och traditioner. Vid planering av nya marina plattformar bör bemanningsfrågan belysas i ett tidigt skede i syfte att optimera fartygets egenskaper och förmågor till de förutsättningar som finns i form av bl.a. personalresurser.
Abstract This project aims to investigate how crew optimization can be supported in the Swedish Navy and to identify important factors in the ship manning process. A concept for a future crew optimization tool has been developed and is presented in this report. A demo has been created in Macromedia Flash to communicate ideas and functions of the concept. This project is a continuation of the earlier FOI study, Bemanningsreduktion YS-Ny (in Swedish). The survey of today´s ship manning process in the Swedish Navy shows a relatively low possibility of crew-optimization. Ship manning is performed with a long term perspective, not for specific missions or exercises. With the laws and regulations that control the Navy, the tasks and platforms ordered to the Navy and tradition, few possibilities of crew optimization are given. With the continuous improvement of technology in training, communication, sensors and intelligence crew optimization ought to be a possibility in the next generation of Swedish Navy vessels. More accurate information and intelligence gives the commanding officer better conditions to plan the mission and optimize the crew for the tasks at hand. Changes are needed in current Navy regulations as well as platforms and traditions.

Kundvagn

Inga rapporter i kundvagnen

FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut

FOI
Totalförsvarets forskningsinstitut
164 90 Stockholm

Tel: 08-555 030 00
Fax: 08-555 031 00

Orgnr: 202100-5182