Jag accepterar att kakor lagras på min dator

Läs mer

Analysis of materials structures and structures used within the FoT25 project propulsion integration.

Analysis of materials structures and structures used within the FoT25 project propulsion integration. Beställ tryckt exemplar Lägg i kundvagnen
Författare: Dalenbring Mats
Ort: Stockholm
Sidor: 24
Utgivningsår: 2006
Publiceringsdatum: 2006-01-01
Rapportnummer: (FOI-R--2024--SE)
Nyckelord Material, struktur, egenfrekvenser, modformer, Material, structures, eigenfrequencies, mode, shapes
Sammanfattning Resultaten i denna rapport är framtagna inom FoT-25 projektet Framdrivningsintegration. Projektet samplanerades med industriprojektet FoT-25, TVC/LO Intag och utlopp och coordinerades av Volvo Aero Corporation. En sammanfattning ges av potentiellt användbara material och strukturer för flygtillämpningar från litteraturen. Inom detta projekt studeras luftintags- och utloppsdelarna i framdrivningssystemet. Speciellt intressant är att följa den snabba utvecklingen av kompositmaterial med bra högtemperaturegenskaper och goda signaturegenskaper. Samt nya keramiska material som är högtemperatur- and korrosionsmotståndiga. Dynamisk analys utförs slutligen på några konfigurationer. Strukturmodellerna analyseras med den FOI utvecklade FE koden Stripe. För luft intaget FOI-EIC-01 studeras tre olika koncept I1-I3: en aluminiumstruktur och två kompositstrukturer. Kompositstrukturerna ger överlägsna egenskaper med avseende på styvhet i förhållande till vikt. För utloppet, analyseras två konfigurationer O1 and O2: en superlegening och en förstyvad sandwichstruktur. Modala struktur parametrar har beräknats. Dessa parametrar kommer att användas till att studera effekten av kopplingen mellan elastisk struktur och strömmningen i kanalen.
Abstract The work reported here is done within the FOI FoT-25 project Propulsion Integration. This project is co-planed with the work in the industry project FoT-25, TVC/LO Intake and Outlet, coordinated by Volvo Aero Corporation. This report reviews state-of-the-art and potentially useful materials and composite structures for aero applications. The focus is on the fast development of composite materials, with high temperature capabilities and good signature properties, for the intake and outlet sections of a propulsion system. Some attention is paid to new ceramic materials systems that are high temperature and corrosions resistant. Structural models are developed with the in-house finite element code Stripe. A dynamic analysis is finally performed on a number of conceptual configurations. For the air-inlet duct FOI-EIC-01, a structural dynamic analysis is done on three conceptual configurations I1-I3. Both a standard metallic aluminium structure and a composite sandwich structure are studied. The sandwich structure gives superior performance in terms of stiffness to weight. For the outlet, a structural dynamic analysis is performed on two outlet configurations O1 and O2. Two potentially useful reinforced sandwich structures of the inlet and utlet are put forward for subsequent vibration response analysis with the in-house CFD code Edge, including also the interaction between structure and the channel flow.

Kundvagn

Inga rapporter i kundvagnen

FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut

FOI
Totalförsvarets forskningsinstitut
164 90 Stockholm

Tel: 08-555 030 00
Fax: 08-555 031 00

Orgnr: 202100-5182