Jag accepterar att kakor lagras på min dator

Läs mer

Evaluation of spatial disorientation training; report regarding questionnaires

Evaluation of spatial disorientation training; report regarding questionnaires Beställ tryckt exemplar Lägg i kundvagnen
Författare: Britta Levin
Ort: Linköping
Sidor: 37
Utgivningsår: 2011
Publiceringsdatum: 2011-12-23
Rapportnummer: (FOI-R--3307--SE)
Nyckelord Spatial desorientering, simulator, träning, mörkerflygning, illusioner, villor
Keywords Spatial disorientation, simulator, training, night vision, NVG, illusions
Sammanfattning En kombinerad grundutbildning i spatial desorientering (SD) och flygning med night vision goggles (NVG) ges av företaget AMST Systemtechnik GmbH i dess lokaler i Ranshofen i Österrike. Denna utbildning blev föremål för en ingående utvärdering i samband med att två grupper av svenska flygförare deltog under hösten 2010. Den del av utvärderingen som redovisas i denna rapport är baserad på deltagarnas egna åsikter och bygger på en metod som omfattar såväl öppna frågor som skattningsfrågor och även möjlighet att ange fria kommentarer. Eleverna uppgav att det är viktigt att genomföra både grundläggande och repeterande SD-utbildning. De värdesatte SD-teori generellt sett och efterfrågade ett mer omfattande och djupare teoretiskt paket än vad de hittills har erhållit. Eleverna ansåg också att utbildningen på AMST på ett effektivt sätt ger en ökad förståelse för illusioner, en ökad förmåga att känna igen en illusion och även att komma över en villa om den skulle inträffa. När det gäller night vision (NV) delen uppgav eleverna att utbildningen på ett effektivt sätt ger en ökad förståelse för problematiken runt flygning med night vision goggles (NVG), en ökad förmåga att känna igen NV-relaterade fenomen och en förberedelse för att kunna hantera flygning med NVG. Eleverna framhöll att kursen i större utsträckning borde ha koordinerats med avseende på tid och innehåll med annan redan genomgången utbildning eller sådan som är inplanerad längre fram. I de fall eleverna redan upplevt en del illusioner eller erfarit NV-fenomen etc. uppfattades utbildningen som ett bra komplement och en repetition. Eleverna ansåg att utbildningen på AMST delvis var ineffektiv och man hade förväntat sig både mer teori och tid i simulatorn. Ett stort antal elever i kombination med begränsad tillgång till simulatorutrustning ledde till en ansenlig väntetid mellan passen. Eleverna ansåg också att det finns möjlighet till förbättringar av den SD-utbildning som ges i stort och avgav ett antal olika förslag. Föreliggande rapport finns även utgiven på svenska: FOI-R--3192--SE, mars 2011.
Abstract A combined introductory training course in spatial disorientation (SD) and flight with night vision goggles (NVG) is provided by AMST Systemtechnik GmbH, on-site in the Ranshofen facility in Austria. This course was subject to an extensive evaluation in conjunction with the participation of two groups of Swedish pilots in the fall of 2010. The part of the evaluation included in this report concerns the students' own opinions and is based on open and rating questions together with additional free comments. The students believed that it is important to perform both basic and recurrent SDtraining. In general, SD-theory was much appreciated and they requested a more comprehensive theoretical education than previously received. The students also stated that the training at AMST in an efficient manner increases ones understanding of illusions, gives an increased ability to recognize an illusion, and to overcome an illusion should it occur. Regarding the night vision (NV) part, the students claimed that the training efficiently increases ones understanding of NVrelated problems associated with night vision goggles (NVG), gives an increased ability to recognize NV-related phenomena, and enhances ones preparedness for flight using NVG. The students stressed that the course to a larger extent should have been coordinated with their previous or currently planned SD/NV training both regarding timeframe and content. In cases when a student already on a previous occasion had experienced a given illusion or NV-phenomenon, the present training was considered a valuable addition and a rehearsal. The students regarded the training as partially inefficient and had expected more theory and time spent in the simulator. A large number of students in combination with limited access to simulator equipment led to substantial delay between missions. The students believed that their SD-training could be improved and proposed a number of ideas for development. This report is also published in Swedish: FOI-R--3192--SE, March 2011.

Kundvagn

Inga rapporter i kundvagnen

FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut

FOI
Totalförsvarets forskningsinstitut
164 90 Stockholm

Tel: 08-555 030 00
Fax: 08-555 031 00

Orgnr: 202100-5182