Vestibulära mekanismer för spatial desorientering
Publiceringsdatum: 2002-01-01
Rapportnummer: FOI-R--0270--SE
Sidor: 39
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- Spatial orientering
- spatial desorientering
- balanssinne
- otolitorgan
- båggångar
- gondolcentrifugering
- subjektiva visuella horisontalen
- subjektiva visuella ögonhöjden
- spatial orientation
- spatial disorientation
- vestibular system
- semicircular canals
- otolith
- human centrifuge
- subjective visual horizon
- subjective visual eye level
Sammanfattning
Spatial desorientering vid gondolcentrifugering har undersökts kvantitativt medelst visuella indikatorer. Metod: Tretton friska försökspersoner (fp) angav sin föreställning om vad som är horisontellt (SVH) respektive ögonhöjd (SVEL) vid 1g samt vid centrifugering (2G i 10 minuter). Avvikelsen från det gravitoinertiala horisontalplanet registrerades. Resultat: Vid 1g var avvikelserna från det korrekta mycket små. Vid 2G avvek SVH initialt påtagligt från den gravitoinertiala horisontalen. Vissa fp var benägna att orientera sig allocentriskt, andra egocentriskt. Allocentrisk strategi medförde en initial lutning motsatt gondolens inklination [medelvärde = 19 (SD = 11) grader]; egocentrisk strategi medförde en lutning i riktning med gondolens inklination (10 +/- 4 grader). Tidskonstanten för SVH-lutningens avtagande var 2-3 minuter. Vid 2G var SVEL initialt 5 grader nedanför den verkliga ögonhöjden. Under registreringsperioden sjönk SVEL ytterligare till en asymptot på i genomsnitt 25 grader. Tidskonstanten (exponentiellt avtagande) var 2-3 minuter. De interindividuella skillnaderna var mycket stora för SVH, såväl vad beträffa initialavvikelsen som tidskonstanten. Slutsats: Normalmaterialet uppvisade vid gondolcentrifugering stora interindividuella skillnader beroende på (i) olika strategier för spatial orientering, (ii) skillnader i beroendet av otolit- och båggångsinformation samt (iii) skillnader i minnet för båggångssignaler om positionsändringar. Kännedom om dessa faktorer är väsentlig vid studier av spatial orientering och kan ha betydelse för flygsäkerhet.