China’s Technology Transfer Ecosystem – Key Actors and the Case of China Electronics Technology Group Corporation

Författare:

  • Tobias Junerfält

Publiceringsdatum: 2024-10-02

Rapportnummer: FOI-R--5641--SE

Sidor: 71

Skriven på: Engelska

Forskningsområde:

  • Säkerhetspolitik

Nyckelord:

  • Kina
  • teknologiöverföring
  • ekosystem
  • nyckelaktörer
  • halvledarindustri
  • försvarselektronik
  • China Electronics Technology Group Corporation

Sammanfattning

Kina har en lång historia av att nyttja utländska teknologier för att modernisera sin industri och militär, likt många andra länder. De medel som används för att få tillgång till utländska teknologier är både lagliga, olagliga och av gråzonskaraktär. Kinas ekosystem för utländsk teknologiöverföring kontrolleras i slutändan av det kinesiska kommunistpartiet. Involverade aktörer inkluderar diverse regeringsdepartement under Kinas statsråd, militären, akademiska institutioner, inklusive universitet, nationella akademier, och en mängd olika försvarsrelaterade laboratorier, Enhetsfrontsorganisationer i samverkan med kinesisk diaspora och Sinoutländska föreningar, samt kommersiella aktörer så som försvarsföretag, investeringsfonder och företag i industrier vars produkter har dubbla användningsområden. Försvarselektronikkonglomeratet China Electronics Technology Group Corporation, vars verksamhet sträcker sig till teknologiområden med civila och dubbla användningsområden så som halvledare, innefattar, kontrollerar eller interagerar med entiteter från både regering, akademi och näringsliv, och förkroppsligar på så vis de mångfacetterade banden mellan Kinas industriella och militära ambitioner. Halvledarindustrin är en av de främsta måltavlorna för Kinas ansträngningar att tillskansa sig utländska teknologier, tillika ett av teknologiområdena i centrum för stormaktsrivaliteten mellan USA och Kina. Ökad geopolitisering av halvledarteknologi med dubbla användningsområden antyder att många lagliga medel för teknologiöverföring håller på att bli mindre tillgängliga för Kina. Samtidigt kan medel som är olagliga eller av gråzonskaraktär, samt de aktörer som tillämpar dessa medel, förväntas öka i betydelse