FOI – vad är det? (lättläst)
FOI är en myndighet som forskar för att hjälpa de som försvarar
Sverige. Målet med vår forskning är att Sverige ska kunna
fortsätta att vara ett säkert land, där vi får leva i fred.

FOI finns på fyra ställen i Sverige: Kista i Stockholm, Grindsjön i
Stockholm, Linköping och Umeå.
FOI:s forskning är viktig för Sveriges säkerhet
Det är viktigt för Sverige att forska om försvar, militära frågor och
krig. Om vi vet mycket kan vi försvara oss bättre. FOI forskar till
exempel om de här ämnena:
På FOI kan vi öva utan att det är farligt
För att bli bra på något, måste man öva. Men det är svårt att öva
på saker som man måste göra om det blir krig. Det är helt enkelt
för farligt att träna i verkligheten.
På FOI kan vi träna på ett säkert sätt trots att det vi tränar på är farligt:
- Vi har en flygsimulator där utbildade piloter kan träna på
att flyga i strid. Det kan man inte träna på i verkligheten,
för då kan människor skadas. - Vi har stora datorer och nätverk. Dem använder vi för att
testa vad som skulle hända om någon försöker förstöra
ett it-system. Det kan till exempel vara it-system för
telefoner eller tåg. Sånt kan man inte testa i verkligheten,
för då kan människor inte ringa till varandra och tågen går
inte.
Det finns andra som arbetar med försvar
Det finns andra myndigheter som arbetar med liknande saker
som FOI. Tillsammans arbetar vi för att förbereda Sverige så att
vi klarar oss bra om det skulle bli krig.
Läs mer på andra webbplatser
Krisinformations webbplats, lättläst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.